Selecteer een pagina

Stel dat je besluit, ik ga een workshop geven of een inspiratie-avond. Dit kan super spannend zijn als je tot nu toe alleen maar 1:1 hebt gewerkt, maar een goede manier om naamsbekendheid te krijgen, je netwerk te vergroten en meer omzet te halen.

Waar begin je?

Hoe deed ik het vroeger?

Ik plande een datum, maakte een (online) flyer en besteedde veel tijd aan de inhoud van de workshop. Ik zette de flyer op mijn website, stuurde een email naar iedereen die ik kende, betaalde voor publicatie op een platform met veel volgers, en wachtte af. Het resultaat was vaak dat de helft van mijn workshop gevuld was met vrienden (die voor een vriendenprijs meededen) en een handjevol mensen die via het platform kwamen. De deelnemers en ik hadden een mooie ervaring, maar met de opbrengst kon ik net alle kosten betalen. Vervolgens verdween de workshop op de plank omdat ik ontmoedigd was, terwijl ik het eindeloos had kunnen herhalen, omdat de content al was gemaakt.

Ik geef dit voorbeeld om je te laten zien hoe weinig ik wist van ondernemen en hapsnap wat dingen probeerde. Ook hield ik me totaal niet bezig met afstemming, mijn eigen energie hooghouden en vanuit inspiratie ondernemen.

Hoe doe ik het nu?

Laat ik ten eerste zeggen dat de mogelijkheden op internet enorm zijn toegenomen. En daar maak ik gebruik van. Ik neem de lancering van de Coach Business Challenge als voorbeeld, want ik zit hier nu middenin.

Ik plan als eerste een datum en hou rekening met de maankalender. Zo was de energie bij The Alignment Experience in november (volle maan) en februari (nieuwe maaan) heel anders.  En door een datum te plannen geef je je creatie een huis. De reis naar deze datum toe, dat is waar het gebeurt, waar jouw groei plaatsvindt.

De tweede stap is te laten weten dat er iets nieuws aankomt. Ik had mijn webpagina nog niet klaar maar kondigde alvast aan dat de Challenge er aan komt. Dit doe ik op Instagram, Facebook, Linkedin en mijn mailinglijst. En vooral Instastories zijn een leuke manier om bijvoorbeeld even live te komen of een sneak preview te laten zien van je workshop of challenge. Onderzoek waar jouw volgers zich bevinden en welk kanaal jou de meeste energie geeft.

Ik merk dat veel mensen die niet zo bekend zijn met Social media weerstand hebben op het regelmatig plaatsen van berichten. Deze angst is ongegrond, de algoritmes van social media zorgen ervoor dat minder dan 10% van je volgers je bericht ziet. Daarom is je mailinglijst opbouwen zo belangrijk. Hier zijn geen algoritmes die bepalen wie jouw bericht ziet. Dat bepaal jij zelf.

De derde stap is zorgen dat mensen op een gemakkelijke manier kunnen inschrijven. Ik heb hiervoor een aparte pagina op mijn website met informatie over de challenge, en een duidelijke inschrijfknop. Vraag hulp als je hier zelf niet uit komt of liever je tijd wilt besteden aan je creatie. Een virtual assistant helpt je hier graag bij.

Vind je dit allemaal teveel gedoe? Inschrijven kan ook nog steeds op de oude manier via een email. Maar mijn ervaring is dat hoe gemakkelijker je het maakt, hoe eerder mensen inschrijven. Een email marketing programma kan je hierbij helpen.

Ondertussen zorg ik ervoor dat ik mijn energie hoog hou waardoor alles wat ik doe inspired action is. En Gabrielle Bernstein zegt hierover: Fall in love with it. Hoe meer ik naar 5 april toewerk, hoe meer zin ik krijg om zoveel mogelijk waardevolle informatie te delen. Ik visualiseer dat de challenge al bezig is en dat de coaches die meedoen er heel veel plezier aan beleven en nieuwe inzichten opdoen, waardoor ze nieuwe stappen gaan nemen in hun bedrijf.

Als je het kunt visualiseren kun je het realiseren, dat is echt mijn ervaring en gouden tip aan jou.

Wat hierboven staat is allemaal organische marketing. Ik overweeg nog om in de laatste week een FB advertentie te plaatsen om nieuwe mensen aan te trekken die me nog niet volgen. 

De laatste stap is de HOE. Dit is echt een valkuil als je geen ervaring hebt met workshops geven of programma’s lanceren. De HOE plan je echt pas op het laatst. De thema’s van de Coach Business Challenge heb ik in grote lijnen wel voor ogen, mede omdat ik vooraf een enquête had gestuurd, maar waar ik het precies over ga hebben, zal zich ontvouwen. Dit vraagt om vertrouwen dat de HOE zich zal presenteren.

En hierbij kom ik bij de titel van deze blog, de kracht van de eerste stap.

Wat ik hierboven beschrijf is het proces naar de datum toe. Door die eerste stap te zetten, een datum te plannen en mensen te laten weten dat er iets aankomt, ga je een commitment aan, waarbij je vertrouwt dat hoe het er precies uit gaat zien, zich zal ontvouwen.

Waar het mis gaat is dat veel ondernemers na het magische idee zich vastbijten in de content (waardoor ze niet zichtbaar zijn)  of vastlopen op de HOE en het vervolgens niet gaan doen. 

Daarom wil ik je uitdagen de HOE los te laten en een datum te plannen voor jouw gouden idee, de commitment aan te gaan dat de reis ernaar toe (het proces) zich zal ontvouwen, waarbij de stappen die ik hierboven beschrijf ter inspiratie dienen.

Laat je me weten wat jouw gouden idee is en wanneer het gaat plaatsvinden? Ik ben heel erg benieuwd.

Liefs,

Marianne

Een groeimindset ontstaat door in verbinding met jezelf te Zijn*

Ben je geïnspireerd geraakt door deze stappen? In de Coach Business Challenge ga ik je uitdagen in de actiestand te komen en een frisse blik te werpen op je huidige situatie. Als je stilstaat in je business is dat niet omdat wat je doet niet goed is, maar omdat je wellicht niet weet wat de regels zijn van het ondernemersspel. Het goede nieuws is, deze zijn te leren.

Schrijf je daarom in voor de Coach Business Challenge en ga het commitment aan om te groeien als ondernemer en als mens. Jouw droom om bij te dragen aan een mooiere wereld is zo nodig!

Share This