Laatst vroeg iemand mij, Marianne, hoe weet je dat je niet in alignment bent?

De beste manier voor mij om deze vraag te beantwoorden is te kijken naar mijn eigen ondernemerspad. Want de reden dat alignment de gouden draad in mijn werk is, heeft natuurlijk alles te maken met de lessen die ik zelf geleerd heb. Ik zal een drietal voorbeelden geven van misalignment in mijn bedrijf in de hoop hiermee deze vraag goed te kunnen beantwoorden.

LACK OF JOY: Als wat je doet je veel energie kost en je er niet blij van wordt, maar je mind zegt, het verdient wel lekker of makkelijk, dan ben je niet in alignment. Zo gaf ik een tijdlang mindfulness trainingen in het bedrijfsleven en was ik in het begin heel enthousiast. Ik gaf veel waarde, de deelnemers kwamen voor het eerst in aanraking met mindfulness en het belang daarvan om goed te functioneren. Daarnaast verdiende het goed. Maar na een tijdje merkte ik dat ik er minder plezier in had, omdat ik het verlangen voelde meer de diepte in te willen gaan. Daarom stopte ik er na een aantal jaren mee, waardoor er ruimte ontstond om nieuw aanbod te ontwikkelen.

Vraag jezelf regelmatig af:
Geeft wat ik doe me nog steeds zoveel plezier of is het een geïnspireerde keuze uit het verleden waarvan de houdbaarheidsdatum is verlopen?

MOE: De vermoeidheid die ik voelde bij de lancering van mijn eerste online programma had heel veel te maken met misalignment. Vanuit wilskracht wilde ik alle stappen zetten die er nodig waren om online succesvol te worden. Want hé, ik had al zoveel geïnvesteerd en wie A zegt moet ook B zeggen. Herken je dat?Het gevolg was dat ik te weinig rust nam en mezelf uitputte. Tot ik middenin mijn lancering griep kreeg en erachter kwam wat er echt aan de hand was: de doelgroep waarvan ik dacht dat dat mijn ideale klant was, klopte voor mij niet meer. Doordat ik de verbinding met mijzelf, mijn soul was kwijtgeraakt, had ik het niet zien aankomen, handelde ik vooral met mijn hoofd en leerde ik het ‘the hard way’. Toen ik besloot van doelgroep te wijzigen, ging het weer stromen en creëerde ik in korte tijd mijn nieuwe bedrijf.

Hoe is het bij jou? Ben je wel eens moe of uitgeput? En als dat geen lichamelijke oorzaak heeft, zou dat te maken kunnen hebben met misalignment?

FOMO – Fear of Missing Out. Wanneer je heel veel cursussen en programma’s aanschaft die vervolgens op de plank blijven liggen. Als ik terugkijk heb ik me regelmatig laten verleiden iets te kopen waarvan ik dacht dat het mij snel omzet zou opleveren, de quick fix, de snelle route naar succes. Het was duidelijk dat de reden waarom ik tot aankoop overging te maken had met FOMO, angst dus.
Wanneer je in alignment bent, laat je je veel minder snel verleiden tot impulsaankopen. Omdat je aligned bent voel je of een programma jouw volgende stap is die in lijn is met je strategie. Je laat je niet meer afleiden.

Heb jij wel eens iets te snel aangeschaft omdat je dacht of hoopte dat dat de oplossing was voor jouw bedrijf of persoonlijke issue?

Nu ben ik heel benieuwd naar jouw ervaringen of vragen. Wil je het met me delen?

With love,
Marianne

PS: 23 november vindt The Alignment Experience plaats. Een dag om te stappen uit je business en te reconnecten met het allerbelangrijkste: je inner wisdom. Hierdoor ga je krachtige keuzes maken beyond your mind. De early bird geldt nog tot 16 november. Er zijn nog maar 3 tickets.

Share This